سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خواص دارویی و درمانی گیاه دارویی افسنتین

گیاه دارویی افسنتین، یک گیاه علفی است که از برگ و سرشاخه گلدار آن برای مصارف درمانی استفاده میشود.



خواص گیاه دارویی افسنتین:

تحریک سیستم گوارشی

افسنطین برای درمان بسیاری از مشکلات مرتبط با دستگاه گوارشی استفاده می شده است.

این گیاه برای تسکین سوء هاضمه و همچنین ترغیب به گوارش بهتر به کار می رود و این به علت توانایی این گیاه در ارتقای تولید صفرا و حمایت از سلامتی کبد و کیسه صفرا است. این گیاه به ویژه زمانی که با دیگر گیاهان دارویی مخصوص گوارش ترکیب می شود؛ مانند زنجبیل و نعناع تند، تاثیر ویژه ای خواهد گذاشت.


استفاده از افسنطین برای رفع مشکلات گوارشی

برای درمان یبوست هایی ناشی از ضعف عمل دستگاه هاضمه از دمکرده افسنطین استفاده شود.


دمکرده افسنطین برای درمان اسهال های مزمن مفید است.


دمکرده افسنتین اخلاط بلغمی را دفع می کند.


تب

افسنطین برای آوردن دمای بالای بدن ناشی از تب استفاده می شود. این گیاه دارویی با وادار کردن بیماران تب دار به تعریق، کار خود را انجام می دهد. افسنطین همچنین به کاهش تب ناشی از اعمال انگلی روده کمک می کند.



اضطراب

افسنطین آثار معتدل ضد اضطراب دارد و بسیاری از مردم از آن برای غلبه بر علائم استرس و اضطراب استفاده می کنند. هر چند تحقیقات کمی در این باره برای استفاده از این گیاه برای اضطراب وجود دارد، بنابراین از این گیاه محتاطانه استفاده کنید.


درمان شوره سر :

افسنطین برای درمان شوره سرمفید است. برای رفع شوره سر 50 گرم گل افسنطین را در500 سی سی آب جوش دم کنید و موهایتان را با آن ماساژ دهید.


درمان لکه های قرمز چشم

برای درمان لکه های قرمز چشم به وجود آمده در اثر ضربه ، افسنتین را در پارچه تمیز گذاشته و در آب جوش فرو برید سپس در محل درد بگذارید.


درمان سیاهی زیر چشم

همانور که در بخش سلامت نمناک عنوان شده است برای درمان سیاهی زیر چشم افسنتین جوشانده با مقداری عسل ترکیب کرده و بگذارید بجوشد سپس این محلول را از صافی عبور دهید و زیر چشم بمالید. شستشوی چشم با افسنطین باعث تقویت بینایی می شود.


سلامتی کبد

افسنطین اثرات ضد هپاتیتی در حیوانات از خود نشان داده است که این اثر به وسیله کاهش اکسیداسیون و ظاهر شدن خواص ضد التهابی و به این وسیله کاهش آسیب های کبدی؛ انجام شده است. این گیاه همچنین می تواند به عنوان قسمتی از پاکسازی انسدادهای کبدی در این اندام مهم استفاده شود.



برای کسانی که سکته مغزی  داشته اند مصرف افسنتین مفید است


افسنتین خاصیت افزایش اشتها دارد بدین منظور یک قاشق گل یا برگ این گیاه را در یک لیتر آب دم کنید و یک استکان قبل از غذا میل فرمایید.


برا ی معالجه اسهال و نفخ مفید است همچنین در درمان انگل­های آسکاریس و کرمک مصرف می گردد


افرادی که دچار تنبلی کبد هستند باید مابین  غذاخوردن حدود 2 گرم از گرد این گیاه را میل فرمایند.


جهت معالجه کم خونی و لاغری می توان یک گرم افسنتین را در 200 سی‌سی آب‌جوش دم‌ شده و سپس صاف کنید با عسل مخلوط کنید این معجون راباید قبل از ناهار و شام یک استکان مصرف گردد.


بانوانی که از قاعدگی نامنظم خود رنج می برند باید 200 گرم گل افسنتین را در 20 سی‌سی آب خیس کنید سپس کمی الکل 96 درجه به آب اضافه کرده 20 روز در اتاق بماند سپس آن را صاف نموده و هر روز قبل از وعده غذایی یک قاشق چایخوری مصرف گردد.


جهت معالجه  کابوس مفید است.


دم کرده گیاه برای گلو درد موثر است.


اگر دچار دردهای عضلانی و پیچ خوردگی اعضا و دردهای رماتیسم و مفصلی می باشید باید با دمنوش غلیظ افسنتین، محل درد را کمپرس نمایید.


برای جلوگیری از شوره سر دم کرده گیاه را به موهای خود بمالید.


افسنتین صفرا بر است


برای از بین بردن بوی بد دهان افسنتین را دم کرده و میل فرمایید


برای کسانی که زیر چشمانشان سیاه شده باید افسنتین را بجوشاند و سپس مقداری عسل داخل آن بریزید تا خوب بپزد سپس صاف شده آن را به زیر چشم خود بمالید


 برای درمان ترشحات غیر طبیعی رحم از دم شده گیاه بهره ببریدو همچنین بانوانی که دچار یائسگی زودرس شده اند هم این دم کرده مفید است.


برای زود تر خوب شدن زخم ها دم کرده گیاه با نمک موثر است..



خواص افسنتین برای قلب


 دمنوش افسنتین کم خونی را برطرف می کنداین گیاه تصفیه کننده خون می باشد و رسوب عروق خونی را نابود می کند.دمنوش افسنتین جهت تقویت قلب و تصلب شرایین مفید می باشد .


روش تهیه افسنتین


به میزان یک قاشق چای خوری برگ و گل خشک شده افسنتین را با مقدار دو لیوان آب جوش در قوری ریخته و به مدت ده دقیقه دم کنید و پس از آن را صاف نمایید و با عسل مخلوط کرده و


مصرف نمایید. استفاده دو لیوان در روز به مدت یک هفته در ماه مجاز است


افسنتین برای دفع حشرات


در زمان قدیم از اسانس افسنتین برای از بین بردن حشرات موذی مصرف گردیده است.


افسنطین را در صندوق و کمد لباس بگذارید از بید زدن لباس جلوگیری می کند.


 برای دور کردن حشرات افسنطین را با روغن زیتون مخلوط کنید و به بدن مالش دهید.


روش دیگر برای دفع حشرات از اطراف محل زندگی باید 20 گرم از گل این گیاه را در یک شیشه 60 سی سی روغن کنجد قرار داده و درب بطری را محکم کنید و در جایی گرم نگهداری کنید با مالیدن


چند قطره از روغن ساخته شده به بدن خود به آسانی از شر حشرات آسوده می شوید.




عوارض افسنتین


افسنتین دارای اسانسی می باشد که موجب تحریک اعصاب می‌گردد و در صورت مصرف زیاد، موجب افسردگی عصبی، اختلال ذهنی، و ناباروری می گردد.


در ضمن با استفاده بیش از حد این گیاه موجب حالت مسمومیت می شود که عوارضی مثل تشنج و حالات عصبی شدید ایجاد می کند.


این گیاه برای دهان? معده ضرر دارد، موجب سردرد می شود


در زمان بارداری و شیردهی از مصرف این گیاه دوری کنید.


 افرادی که امراض روده دارند این گیاه را مصرف ننمایند.